Alla roar sig på olika sätt

Jag roar mig med att skumläsa Socialstyrelsens lägesrapport 2016 avseende Tillståndet och utvecklingen inom hälso-och sjukvård samt tandvård. Kanske ett udda sätt att roa sig på men lite är intressant. På s 52 går det att läsa att antalet vårdtillfällen inom den slutna psykiatriska vården ökat, inte förvånar det mig med tanke på hur samhället ser ut och hur dåligt öppenvården fungerar på en del ställen. Mer skrämmande blir det att läsa att slutenvårdsplatserna fortsätter att minska vilket gör att det finns 2,6 platser per 1000 inv.
Gissar att det är ännu sämre i dalarna. Måste googla på hur många som bor i dalarna. 2013 bodde 277 349 personer i dalarna och jag utgår från att antalet slutenvårdsplatser är samma som idag och då är det på Säter Avd 90=10 platser, avd 93=12 platser, avd 95=12, Falun avd 60=14 platser (vet inte om avd 65 ska räknas med tanke på att det är missbruksavd). Om man inte räknar med missbruksavd så finns det då 48 platser för hela dalarna. Väldigt underligt att det alltid är överbeläggningar...

En annan sak man kan läsa i rapporten är att personer som vårdats inom psykiatrin besöker tandvården i mindre utsträckning än andra. Klurigt att lista ut på vad det kan bero på. Gissar att det är samma anledning som att personer som vårdats inom psykiatrin äter hummer mer sällan än någon i en chefsposition.

Kommentarer

  1. Det är skrämmande helt enkelt. Hela vården men det känns som om psykiatrin i synnerhet är helt nedmonterad och det bara fortsätter som ett skenande tåg. Och det är klart som fan att man inte har råd att gå till tandis om man är sjuk, det är ingen (eller väldigt få) som tjänar fett på sjukskrivning/sjukersättning. *arg*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vården har verkligen blivit ett skämt. Jag undrar hur många fler med psykisk ohälsa som kommer att vara hemlösa om 10år.
      Ja jag förstår inte riktigt varför utredningar och liknande inte inser att sjuka har mindre pengar och måste prioritera för att överleva

      Radera
  2. De inser det men skiter i det. Fast jag har inte sett någon utredning om just det, troligen för att utfallet är givet och de vill inte ha papper på att de har skitit i det blå skåpet. Cynism.

    SvaraRadera
  3. Ang vårdplatser så finns det 34 st för hela Jämtland och Härjedalen, de har stängt 2 hela avdelningar de senaste åren. Helt sjukt som sagt, och behovet ökar men ekonomin finns inte och inte personal heller och då stängs avdelningar av. och så blandas det hej vilt, psykoser, äldre dementa, ätstörningar, depressioner, invandrare som inte har nånstans att bo, och LPT och LRV patienter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sjukt. Här har det varit mer regel än undantag att det är dementa på samma avd som jag varit inlagd på, finns inga speciella avd för dementa

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den