Eftersom flertalet människor bevisligen är dumma i huvudet

så ska jag nu försöka förklara på ett så pedagogiskt sätt som möjligt. Givetvis hyser jag inga större förhoppningar att det korkade folket kommer att förstå men här kommer mitt försök:

Om du är ute och promenerar och känner att det skulle vara bra skönt att cykla istället och plötsligt passerar en cykel som du tycker är fin. Tar du då cykeln och sätter en liten lapp på den med adressen du lånade den från eller inser du att det inte är din cykel och att det inte är okej att låna den?


När du googlar efter bilder att använda i din blogg är det samma sak som att passera en fin cykel. Det är okej att beundra men inte att låna. Enda gångerna det är okej att låna cykeln/bilden är när det uttryckligen står att det är okej att låna (och att du länkar tillbaka eller skriver fotografens namn eller vad det nu finns för krav för att få använda bilden). Att du länkar från din blogg till sidan du lånat bilden från är samma sak som att sätta en lapp på cykeln du lånat med adressen du tog cykeln från. Jäkligt meningslöst och ändrar inte på faktumet att du lånat något du inte har rätt till.

Du vet inte hur mycket tid som ligger bakom en snygg bild och att då hävda att det inte gör något är ett hån. Fotografen kan ha lagt ner åtskilliga timmar på att lära sig sin utrustning, hitta det perfekta motivet, vänta på det perfekta ljuset, hitta den perfekta vinkeln osv.

Det jag vill säga är GE FAN I ANDRA MÄNNISKORS BILDER! Vill du använda snygga bilder i din blogg så finns det ett par sätt att göra det som är okej.
  • Skaffa en kamera och lär dig den.
  • Om du hittar en bild på nätet som du vill använda fråga fotografen/den som äger bildrättigheterna.
  • Köp bilder från någon av bildbyråerna på nätet Mostphotos Shutterstock osv
  • Använd bilder som är fria att använda. Googla själv på gratis bilder till blogg eller liknande (tänker inte länka eftersom en del ställen har en del krav för att få använda bilderna så det får ni ta reda på själva)
  • En del fotografer väljer att lägga in Metadata i sina bilder vilket gör att det går att se vem som tagit bilden, oftast finns det en epost adress eller hemsideadress med i informationen i bilden så att det går att kontakta fotografen och be om lov att få använda bilden. För att kunna se Metadata finns det plugin till webbläsarna. Jag använder Exif Viewer eller FxIF-data

Kommentarer

  1. Helt riktigt! Det är därför mina få bloggläsare till 99% får klara sig med mina egenhändigt tagna askassa bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina bilder är inte dåliga

      Radera
    2. Joho, och de flesta är tagna med mobilen som inte heller är särskilt bra. Men det gör mig ingenting, det är ändå mest familjen som är motiven. :-)

      Radera
    3. Nä det är de inte=)Något av det mest komiska jag läst i en blogg var en skribent som hävdade att hennes bilder var bra för de var tagna med systemkamera. Om man står så att man skuggar motivet med sin egen skugga och annat konstigt spelar det inte så stor roll vad man fotar med. Att ta bra bilder handlar om att jobba med det man tar bilderna med och tänka på vad man vill ha med i bilden och vad man bör undvika

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den