Borde vara samma regler i hela Sverige

Jag har alltid ansett att det är fullständigt befängt att LPT patienter ska betala dygnsavgiften på psyket. Tydligen så är jag inte ensam om den åsikten, i Värmland och Kalmar betalar tydligen inte LPT patienter. Först blir man tvingad till vård och sedan får man en räkning för något man inte vill ha eller har bett om. Jag ser det lite som om personer som blir lobbade skulle få en räkning. I Stockholm ville tydligen en del ta bort avgiften. Något hopp om att avgiften kommer tas bort i Dalarna eller att det ens kommer att föras en diskussion om det tror jag inte. Lite rubbat tycker jag att det är att det är olika beroende på var man bor

Kommentarer

  1. Vafan?! Det är ju helt vridet, man ska väl inte betala för något man tvingats till? Absurt och det borde verkligen vara statligt bestämt dessutom, men det är som ambulansen - visst kostar det att åka ambulans hos er? Det gör det inte här. Än...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen helt fel men det finns väl inte många som orkar ta strid för det och på sikt få till en förändring. Jag har varit inlåst med folk som verkligen oroat sig över hur de ska ha råd att betala.
      Japp här kostar det 200 har jag för mig att åka ambulans. Sedan ett år(tror det är ett år) ingår det i alla fall i högkostnadsskyddet.
      För något år sedan fick jag veta att även LRV patienter betalar dygnsavgift. Det är ju också lite lätt rubbat att om man döms till rättspsykiatrisk vård får man betala dygnsavgift. Antar att man inte betalar någon dygnsavgift i fängelse? Det är bra här i dalarna...

      Radera
    2. I fängelse får man lön, om än extremt låg. Det är helt ologiskt att man ska betala "bara" för att man bedöms som sjuk _och_ kriminell istället för enbart kriminell. Så extremt puckat tänkt.

      Radera
  2. Här i Jämtland behöver man inte betala dygnsavgift om man är på LPT, ang ambulans har de höjt den avgiften från 150 kr till 300 kr, så tyvärr har jag inte råd att åka ambulans om jag blir sjuk. Sen har psyk nya regler och får inte skicka sjuktaxi då man mår riktigt dåligt utan man får ta bussen. Det är helt sjukt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland går jag en känsla av att landstingen tror att sjuka människor försvinner om de gör det svårare att få vård

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den