SVT Play

Det händer lite då och då att jag tittar in på Svt play för att se om det finns något jag vill se. Precis det gjorde jag idag på fm och hittade en dokumentär som heter Cizzi- en berättelse från andra sidan längtan. Cizzi hade vårdats/varit inlåst inom psykiatrin under många år och hon började dokumentera sitt liv. Det är en sorglig dokumentär så vill man se något som får en att skratta så är det inte rätt val. Det som irriterade mig mest med hennes "vård" är att hon i början har förhoppningar om framtiden men de suddas ut. Och när hon inte längre har några önskemål/förhoppningar om sitt liv släpper psykiatrin henne. Jag blir irriterad på hur sjukt det är. En människa som ser en framtid eller i alla fall hoppas på en framtid måste få hjälp med att hålla fast det. Hade hon fått möjlighet att studera som hon ville hade det kanske fått henne att fortsätta kämpa. Det går inte att tro att problem blir lösta av att bara låsa in en person det är lika naivt som att låsa in någon med hjärtsvikt och tro att den blir frisk av att bara förvaras

Kommentarer