Kroniska suicidtankar

Hade läkaren jag träffade sist skrivit in under nuvarande/tidigare diagnoser. Givetvis hade han även fyllt i borderline. Det är lite lustigt hur saker i journalen plötsligt kan bli något annat. En psykiater skrev i min journal för ca ett år sedan att självmordsrisken för mig är kroniskt förhöjd. Det har nu förvandlats till kroniska suicidtankar. När jag läste kroniska suicidtankar tänkte jag inte så mycket mer på det. Idag googlade jag på det och det visade sig att det kommer få betydelse i hur sjukvårdspersonal bemöter mig. Får man stämpeln kroniska suicidtankar så innebär det i praktiken att sjukvårdspersonal mer eller mindre ska ignorera om personen säger att den planerar att ta sitt liv. Får jag frågan av sjukvårdspersonal om jag har självmordsplaner brukar jag svara nej oavsett hur det är. Nu behöver jag inte svara nej längre om det inte är så och oavsett vad jag svarar ska det inte leda till tvångsvård. Enda nackdelen måste vara för personer med den stämpeln som i desperation söker vård och då bara kommer få rådet att vända sig till öppenvården.
Av det jag läste framkom det att risken för självmord för någon med kroniska suicidtankar enbart ska betecknas som akut direkt efter att personen överlevt ett självmordsförsök. För mig blir det hela lite bakvänt men jag är varken psykiater,läkare eller psykolog

Kommentarer

  1. Det låter extremt bakvänt resonerat men om det jobbar till din fördel så är det väl ok. Men jag sörjer för de som du säger kanske söker hjälp men inte får någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket som bara känns väldigt ologiskt när det gäller psykiatrin

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den