Min variant på en kanelbullekladdkaka

Jag har bakat en kanelbullekladdkaka en gång enligt ett recept jag hittade på nätet. Nu tyckte jag att kakan blev på tok för flottig så efter det har jag gjort om receptet. Min variant kan inte kallas för kladdkaka utan den är bara en kanelbullekaka.
Kaksmet
  • 150g smält smör
  • 3 dl socker
  • 4 ägg
  • 2½ dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk mortlade kardemummakärnor

    Fyllning

    • 50g smält smör
    • 2 msk socker
    • 2 msk kanel
    • 1 tsk vaniljsocker
     (Ev pärlsocker)
Smält smöret till smeten. Vispa ihop ägg och socker och tillsätt de torra ingredienserna. Ha sist i smöret. Häll smeten i en rund form (ca 23 cm) som är smörad och bröad, vidare form=kortare gräddningstid



Smält smöret till fyllningen och blanda i resten. Ringla fyllningen över kaksmeten i formen och ha eventuellt pärlsocker överst.
Grädda kakan mitt i ugnen på 175 grader ca 30 min

Kommentarer