En intressant bok

Jag har börjat läsa en bok som heter Psyksnack, stick hål på självhjälpsmyterna. Nu har jag inte kommit så långt i den än vilket beror på att det är en bok som får en att tänka och då behöver jag lägga ifrån mig den ibland. Boken handlar i stort sett om att se på alla myter som vi matas med på ett annat sätt och reflektera över dem. En av myterna som tas upp är att roten till alla dina problem är dålig självkänsla. I det fallet vill författaren få oss att tänka
"om du nu har så fruktansvärt låga tankar om dig själv, kanske du bör fråga dig varför det är så, och om det finns något du borde göra för att rätta till situationen."
"Har fulländad självkänsla blivit ännu en konstruktion i de psykologiska rättigheternas fritt svävande tempel, något vi automatiskt är berättigade till, oavsett hur vi handlar och väljer?"

Nu brukar jag vara väldigt anti allt som påminner om flum och det här är verkligen i gränslandet men det är intressanta tankar och frågor som författaren väcker.

Kommentarer

  1. Åh, det var intressanta frågeställningar och som jag ser det måste de vägas mot varandra och av det jag upplevt och sett i mitt liv så finns det alltid saker man kan göra för att må bättre, om det enbart kan handla om självkänsla låter jag vara osagt men hypotetiskt är mitt svar "ja" på den första frågan och tillägga att jag anser att man har ett eget ansvar för att förbättra det. Andra frågan är mer komplicerad men ja, jag tror att det är så de flesta ser det men jag håller fanimig inte med. Jag menar inte att man ska klä sig i säck och aska resten av livet men handlingar och val _ska_ ha konsekvenser och det _ska_ fasiken krävas jobb för att komma rätt och jag anser nog att man ska förtjäna den där självkänslan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en intressant bok som väcker många frågor. Får se om jag känner samma sak när jag läst hela. Håller helt med dig när det gäller självkänsla, det är något man bygger upp

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den