Känner mig inte klokare

Snart är det dags för kyrkoval, kanske otippat för en del men jag är med i svenska kyrkan. Eftersom jag inte har någon kol på vad kyrkovalet egentligen innebär beslutade jag mig för att ta reda på det. Om det finns andra som känner sig osäkra så är nog Svenska kyrkan ett bra ställe att läsa på.
Nu har jag läst en del och jag känner mig inte ett dugg klokare. Antingen beror det på att min hjärna inte orkar ta emot information, att jag är för korkad för att förstå eller så är det så att de olika alternativen är rätt lika varandra. Känner mig lika tveksam nu som jag kände mig igår när det gäller att rösta. Jag är inte aktiv i kyrkan och har svårt att tro att jag någonsin kommer att bli det så för min del är det lite skit samma vad de pysslar med i min närmaste omgivning

Kommentarer

  1. Jag skiter också egentligen i Svenska Kyrkan men jag kommer att rösta för att hindra SD från att få inflytande eftersom de storsatsar på valet. Jag hittade en grupp som heter "Öppen kyrka" men jag vet inte om den finns i dina krokar, de verkar bra tycker jag. Det finns ju flera politiskt oberoende grupper att välja mellan om det är den grejen som inte känns ok för dig, själv ser jag inte det logiska att separera kyrka och stat helt men ha kvar politiska val till kyrkoinstanser. Jag är inte religiös på en enda fläck men jag kommer att rösta på grund av det jag skriver först, det är en demokratisk rättighet och för mig en skyldighet, jag borde ha gått ur för länge sedan men så blev jag gudmor vid kristet dop (det var liksom på ett bananskal) och då kändes det lite konstigt på något sätt. Löjligt, jag vet. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lokalt eller vad det nu heter behöver jag inte bry mig, kollade upp SD tidigare och de har inga kandidater här. Det är nog lite det som också gör att jag tvekar på att rösta. Känns svårt att ta ställning till vad kyrkan borde göra när jag inte är aktiv i den

      Radera
    2. Det var lite överraskande måste jag säga, ditt landskap är tyvärr deras starkaste fäste - de flyttar till och med in folk utifrån nu, framför allt till en stad. Då behöver du ju bara bestämma dig för något nationellt och eventuellt regionalt även om det är svårt, jag tycker också att det är knepigt. "Öppen kyrka" har inga kandidater lokalt för mig så där måste jag kika lite mer för SD har folk där, sedan är det regionalt och nationellt och där har ÖK kandidater.

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den