Ett boktips eller något man läser och sedan blir koko av

Lite så kan jag nog beskriva hur jag blev efter att ha läst Spilld mjölk av Malin Sundin och en anonym bonde. Boken handlar om mjölkbonden Per och hans familj. Han och familjen flyttar hem till hans familjegård för att ta över och driva den vidare. För att den ska kunna bli lönsam krävs det att de investerar i nya byggnader så att de kan skaffa fler mjölkkor. När priset på mjölk sedan sjunker och privatliv blir kaos går allt åt helvete.
Det är en bok som ger läsaren en inblick i livet som bonde i Sverige och det är inte en positiv bild som målas upp. Efter att ha läst boken är jag mest förvånad över att det fortfarande finns bönder som fortsätter att kämpa på. Att jag blev koko av boken yttrar sig så att jag nu har blivit ännu petigare med att det vi äter ska vara producerat i Sverige.

Kommentarer

  1. Jag gick på naturbruksgymnasium och har en vän som jag gick tillsammans med där (men vi kände varandra långt tidigare också) som arbetar med mjölkkor och hela landsbygsdöden så som den berör mjölkbönderna är så fruktansvärt deprimerande. Mejerierna dumpar priserna och säger "take it or leave it" till bönderna som skuldsätter sig mer och mer i hopp om att priserna ska vända, till slut går det inte längre och de måste lägga ner. Jag är militant och anser att eftersom det produceras tillräckligt med mjölk för att förse Sverige med mjölk och mjölknära produkter (framför allt grädde men även smör och ost) så borde mängden mjölk som importeras för försäljning minska till absolut minimum och den borde beläggas med straffavgift/höjd moms. Det ska fanimig inte vara lönsamt för ICA att importera Klöver mjölk när det sitter bönder i Sverige och sliter sitt hår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag helt med om och sedan borde konsumenter tänka mer på att köpa ost och annat som är tillverkat i Sverige. Boken öppnade mina ögon ordentligt när det kommer till lagar och regler som måste följas och i en del fall ger vansinniga följder när de inte följs

      Radera
    2. Ja, alltså de lagar och regler som lantbrukare har att förhålla sig till är också fullständigt galna.

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den