Ett rådjur mindre

Igår när jag satt och läste noterade jag att en bil ute på vägen stannade. Min hyfsade logik sa mig att bilen hade kört på ett rådjur. Strax efter att jag noterade att en bil stod stilla kom det en bil från andra hållet. Även den bilen stannade och föraren gick ut och tittade i diket efter att ha gjort det återvände föraren till sin bil och hämtade något.
Sedan gick den tillbaka till diket och från min vinkel kunde jag se att det var ett spett eller något liknande som den högg rådjuret med. Inte så trevligt men jag anser ändå att det var bra gjort. Skulle de ha ringt någon eller promenerat hem till närmaste vapenägare skulle rådjuret ha fått ligga och lida en stund. Att avliva skadade djur handlar om att få det gjort så fort som möjligt och det är lagligt att göra som personen gjorde. Jag hade däremot aldrig kunnat ta död på ett skadat djur så, att skjuta är däremot en helt annan sak. Om folk skulle hålla den lagliga hastigheten genom byn skulle de flesta rådjur som blir påkörda klara sig men tyvärr är det inte många som kör lagligt.

Kommentarer

  1. Jag håller med om att det är rätt att avliva rådjuret omedelbart men det är ju f*n att folk inte bara kan fatta att hastighetsregler finns av en anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt enig. Jag skulle önska att de som kör som idioter skulle promenera genom byn för då skulle de se hur många ställen som rådjuren korsar vägen på. Det är rätt tydliga rådjursstigar på många platser

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den