Fortsätta titta eller inte?

Jag brukar inte följa serier så ofta på tv men nu är det en som jag har sett alla visade avsnitt av än så länge. Serien heter 60 dagar i fängelse, nu tror jag att den egentligen borde hetat 60 dagar i häktet eller så finns det inte häkten på samma sätt som i Sverige. Min kunskap om häkten och fängelser i USA är rätt bristfällig av naturliga orsaker.

Serien går i alla fall ut på att en bunt oskyldiga personer frivilligt ska vara inlåsta i fängelset under 60 dagar. De andra fångarna och personalen är inte medvetna om att de är där frivilligt och inte är misstänkta för några brott. Fängelseledningen ville göra experimentet för att få reda på hur droger och liknande smugglas in i fängelset. De frivilliga har olika orsaker till att delta i projektet och de har olika förutsättningar för att klara tiden i fängelse. I kväll är det avsnitt sex som ska visas och jag är tveksam till om jag vill se mer av serien. Det är rätt tydligt att en del av de frivilliga kommer att åka på stryk på grund av hur de uppför sig. En av de frivilliga tycker jag bara synd om för han klarar inte av att stå upp för sig själv och en kvinnlig frivillig är polis och hon skapar drama som kommer att slå tillbaka på henne. Jag lider lite med de frivilliga som inte lär sig hur man ska uppföra sig och jag tycker att det blir obehagligare och obehagligare att se det. På ett sätt vill jag se till slutet för att få veta om en del tänkt om eller ändrat sina åsikter om fängelse/kriminella. Men på ett annat sätt så känner jag bara att det är en för obehaglig serie

Kommentarer

  1. Jag har inte sett den, för min del räckte det med trailern - en kvinna säger oskyldigt "I've never even seen the inside of a prison", att hon inte skulle ha sett någon lite mer trovärdig film eller en doku finner jag osannolikt såvida hon inte lever utan TV. Att de tog in en frivillig som är polis förvånar mig inte, det är ju en amerikansk serie och då måste det bli drama. Att inte snabbt fatta hur man ska göra sitt bästa för att hålla ner huvudet och överleva utan att bli misshandlad indikerar att man är mer än lovligt ointelligent, som jag ser det i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag sett ett avsnitt för jag blev nyfiken efter ditt inlägg och det är fruktansvärt skrämmande att den där kvinnan är polis - hon är ju psykiskt instabil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittade inte igår men jag håller med dig. En del av de frivilliga borde de aldrig ha släppt in

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den