Gott och hyfsat nyttigt bröd

Att jag skrev hyfsat nyttigt beror på att annars finns det alltid någon som gnäller om att det inte är tillräckligt nyttigt.


Och det som brödet är skapat av är det här.
  • 10 dl vatten
  • 50 gram jäst
  • 2 tsk salt
  • 5 msk olja
  • 2 msk sirap
  • 3 msk linfrö
  • 2 dl krossat bovete
  • 6 dl grovmalt rågmjöl
  • 5 dl mörkt lantbrödsmjöl
  • 9 dl vetemjöl
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 3 kokta mosade potatisar
Sen handlar det bara om att röra ihop allt till en deg. Knåda, låta det jäsa, knåda lite mer, trycka ut det i en långpanna och sätta in i ugnen på 200 grader i ca 40min

Kommentarer

  1. Åh, det såg verkligen smarrigt ut. Jag älskar macka.....men just nu försöker jag undvika det i hopp om att gå ner i vikt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den