Känner mig gammal

Hamnade på en blogg som jag aldrig besökt tidigare och blev förfärad. Att ens använda ordet förfärad är nog ett bevis på att jag är gammal. Det som gjorde mig förfärad var det otroligt dåliga språket i bloggen. Konstiga meningar, konstiga förkortningar, missade bokstäver i ord och annat.
Om den som skriver bloggen hade varit runt tio år hade det varit rätt okej men nu är personen en bit över 20. Jag måste ändå fundera över hur man kan vara över 20 och inte ens kunna skriva en mening utan en massa fel. Kanske var det lika illa när jag var 20 men känslan jag har är att det är vanligare nu med unga som inte kan uttrycka sig på ett begripligt sätt i skrift.

Jag är på det klara med att jag inte skriver perfekt och har aldrig gjort det. Därför borde jag kanske inte få förfasa mig men det är svårt att låta bli.

Kommentarer

  1. Det där med förkortningar och att skriva ut talspråk har ökat explosionsartat och det är fullständig katastrof, åtminstone tycker jag det. "Aa" istället för "ja", det sparar ju inte ens en bokstav. "Ja" istället för "jag", där sparar man en hel bokstav och "o/å" istället för "och", där är det två hela bokstäver. Jag fattar inte grejen för de flesta av oss skriver väl ändå åtminstone ibland saker som är ämnade för med officiella sammanhang (skola, arbete, kontakt med företag/myndigheter osv), om man vardaglist skriver som man talar så måste man tänka om och anstränga sig men om man skriver som man, tja, SKRIVER, så slipper man problemet. Eller så kan man skriva som man talar i skoluppgifter eller jobbansökningar och då blir det F för FAIL.
    Jag tycker också att det är helt vansinnigt, stavfel är en sak men det är därför högre makter uppfann rättstavnings- och grammatikprogram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar lite på vad de får för respons om de uttrycker sig på samma sätt till myndigheter eller liknande

      Radera
    2. Det är väl delvis de som sitter och grinar för att de inte får något jobb...

      Radera
  2. jag minns en person från gymnasiet: vi gick i samma klass & han använde förkortningar i alla sina uppsatser & arbeten. & det störde mig så fruktansvärt mycket. men så är jag språkpolis också. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den