Carobkaka


  • 3 msk carobpulver
  • 2 tsk kakao
  • 2½ dl mjölk
  • 2 kryddmått chiliflingor (ta mindre om den är riktigt stark)
  • 1 nypa salt
  • 1 dl socker
  • 125 g smör
  • 1 dl socker
  • 3 ägg
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3½ dl mjöl
  • 1½ tsk bakpulver
Blanda kakao, carobpulver, chiliflingor, salt, mjölk och socker i en kastrull. Koka upp och låt svalna.
Rör ihop smör och socker. Tillsätt ägg och vaniljpulver. Blanda mjöl och bakpulver och häll i det växelvis med röran i kastrullen.
Häll smeten i en smord och bröad avlång form. Grädda kakan på 175grader i nedre delen av ugnen ca 40 min

Kommentarer

  1. Vad sjutton är carobpulver? Jag har aldrig hört eller läst ordet förut, det händer fasiken inte ofta! Hoppas att kakan blev god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kapseln/fröskidan från johannesbrödsträd som rostats och malts till ett pulver. Smaken är svår att beskriva men påminner lite om en blandning av kola och lite brända nötter. Låter kanske inte så gott men jag gillar det. Carobpulver verkar mest användas av människor som äter rawfood. Kakan blev god så jag skyndade mig att frysa ner det mesta. Svårare att gnaga på fryst kaka=)

      Radera
    2. Åh, spännande! Det låter inte så tokigt smakmässigt. Kul att den blev bra och ett mycket vist beslut att frysa in mycket av den, det skulle jag nog inte ha karaktär till. :D

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den