Vingslag från en hackspett

kuttrandet från en skogsduva, en nötskrika som skriker, bofinkar som låter, koltrast som piper och kanadagäss som låter när de flyger. Det är ljud som mötte mig när jag klev utanför dörren. Nu är det mycket ljud och mer lär det bli om snön försvinner. När snön är borta brukar storspoven, tranor, ljungpipare och tofsvipor dyka upp.
Jag började igår fundera över hur många olika ljud som en människa egentligen kan lära sig att identifiera. När det gäller sådant blir jag alltid fascinerad över hur en hjärna fungerar. En gång i tiden hängde det säkert samman med att människor skulle kunna identifiera faror snabbt. Idag räcker det väl i stort sett med att kunna höra steg bakom sig och fordon. De yttre farorna har minskat medan de inre verkar ha ökat

Kommentarer

  1. Rackarns va mycket fåglar du kan🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det tycker jag nog inte. De flesta som brukar hålla till här känner jag nog igen men det är allt

      Radera
  2. Ja, det är som du säger en genetisk kvarleva som troligen inte kommer att försvinna innan mänskligheten utrotar sig själv av andra orsaker. Det är faktiskt väldigt intressant det där med ljud, här är det mest sport att konstatera vilken av alla hundar som drar igång och skäller hysteriskt på en annan eller vilken storlek på fordon som rör sig ute på gång- och cykelvägar. Same same but different.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lustigt hur mycket ljud man uppfattar varje dag och oftast inte reflekterar över

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den