När någon tar sitt liv: tragedierna vi kan förhindra av Alfred Skogberg

Efter att ha läst mycket deckare och annat kände jag för att läsa något seriöst igen och valet föll på boken När någon tar sitt liv: tragedierna vi kan förhindra. Genom åren har jag läst en hel del böcker om självmord och överlag så har jag uppfattat författarna som okunniga och att de mest har fört fram självklarheter. Mina förhoppningar på den här boken var därför inte högt ställda men jag blev positivt överraskad. Författaren har gjort ett gediget arbete med att titta på suicidpreventiva åtgärder i olika länder, bemötande som efterlevande får och bristen på förebyggande och vårdande arbete i Sverige. Efter att ha läst boken känner jag mig irriterad över att det görs så lite i svenska skolor för att förebygga psykisk ohälsa och att fånga upp elever som behöver stöd/vård. Jag uppskattar även att författaren vågar ta upp den ekonomiska aspekten på självmord. 2012 när boken skrevs (publicerades)  kostade självmord och självmordsförsök samhället 5.5 miljarder kronor per år. Summan består av uteblivna skatteintäkter, produktionsbortfall osv. Med den summan i bakhuvudet blir det ännu mer bisarrt att det inte görs mer.
Det här är en bok som alla politiker borde läsa så att de inser att ibland är det faktiskt billigare att satsa pengar istället för att spara.
När någon tar sitt liv:tragedierna vi kan förhindra går att köpa på Adlibris, Bokus och en del andra ställen.

Kommentarer