Ett svar är alltid ett svar

Även om svaret är blaha. Till min förvåning så fick jag fort svar från patientnämnden, inget direkt vettigt svar men det kan jag inte klandra patientnämnden för. De hörde nämligen av sig till psykiatrin för att få svar på frågan och från psykiatrin får man oftast inga vettiga svar.
Svaret på varför alla nya patienter ska drogtestas kan jag sammanfatta så här: Patienter testas för patientsäkerheten. Om någon patient missbrukar och sedan får medicin utskriven från psyk så kan medicinen i kombination med missbruket leda till allvarlig patientskada.

Nu vet jag inte riktigt om psyk på fullaste allvar är så korkade att de tror att patienter/jag köper den förklaringen. Hade det varit enda anledningen så skulle naturligtvis även vc drogtesta alla sina patienter för det är inte direkt så att psyk skriver ut bara farliga mediciner och vc bara skriver ut sockerpiller. Jag vidhåller att psyk stämplar alla som missbrukare till patienten själv motbevisar det genom drogtest.

En ny fråga har nu gått iväg till patientnämnden med varför vc och öppenpsyk har olika regler när det gäller att drogtesta patienter. Om det nu ska handla om patientsäkerhet borde samma regler gälla.

När jag sätter den här sidan till kan jag nog vara lite irriterande och envis

Kommentarer