Gnället fortsätter

Jag orkar inte med mer värme nu. Om man tillhör folket som ser ett nöje i att ligga i solen och bättra på brännan och öka risken för hudcancer är vädret säkert utmärkt. Jag däremot har aldrig sett något nöje i att ligga still och bli stekt.
Är jag utomhus så gör jag något, promenerar eller gör nytta i trädgården. Naturligtvis leder det till att min likbleka nyans blir lite lätt beige på alla ställen var solen kommer åt. Medan magen är likblek året runt, det i sig kan vara praktiskt om jag vill blända någon idiot till bilförare. En likblek mage reflekterar ljuset bra och är den i hyfsad storlek blir det bra effekt.
Yr.no hotar/lovar upp till 40mm nederbörd i morgon kväll och jag håller tummarna för att det blir så. Björkarna en bit bort ser nu ut som de brukar göra på hösten, bladen är gula och många andra buskar och träd har tappat blad. Det är helt enkelt för torrt i marken.

Kommentarer

  1. Det är samma här med lövträden, läste en intervju med en biolog som sade att i första skedet så drabbas träd och buskar av det som kallas vattenstress, när de inte får vatten och får lite panik. I andra skedet så dör de, det går långsamt så naturen hinner oftast fixa det med nederbörd men det kan bli så att vi ser påverkan på de här lövträden även nästa år även om det kommer rejält med nederbörd och det beror på att kapillärrötterna är de som dör av först och de tar upp mest vatten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den