Jag är nog aldrig nöjd

Idag kom det ett brev från psyk och till min förvåning blev jag beviljad ett läkarbesök för bedömning. Att jag tycker att det är onödigt med en bedömning kan nog alla gissa men men de har sitt sätt och jag har mitt. Besöket är mer än två månader bort och det kan jag också ta.
Det visade sig att de vill ha en bunt blodprover tagna innan besöket och det ser jag inte heller som något problem. Blodprov är inte det roligaste jag vet men jag är rädd härdad vid det här laget så det påverkar inte mig. I brevet meddelade de även att vid nya besök på öppenpsyk så får man lämna urinprov. Min första tanke var jaja, inte första gången jag blir utsatt för det så det får jag väl acceptera. Men sedan tänkte jag ett varv till och nej varför ska de drogtesta mig? Hade det varit samma regler på vc så hade jag nog haft lättare att acceptera det. Men varför ska man drogtestas när man söker för psykiska besvär men inte fysiska? Nu vet jag att det inte är ovanligt att människor med psykisk ohälsa självmedicinerar men jag tycker inte att det räcker som förklaring. Det finns människor som missbrukar smärtstillande och söker för fysiska besvär på vc för att få mer tabletter. Jag har blivit drogtestad på dårhuset en bunt gånger och lite överallt på andra ställen genom mitt liv och det finns dokumenterat i min journal att jag aldrig har haft ett positivt prov. Nu vet jag ärligt talat inte om jag tänker ställa upp på att bli drogtestad för jag känner att det är kränkande. Och om jag inte ställer upp på det så lär jag inte få någon ny utredning och de kommer garanterat att tro att jag missbrukar. Jag ska fundera på om jag känner att det är värt att bli kränkt för möjligheten att bli beviljad en ny utredning.

Kommentarer

  1. Ja det är verkligen knäppt att psykiska åkommor ska ses så annorlunda än fysiska. Kränkande är ett bra ord. Jävligt irriterande är ett annat. Det finns så mycket som är dumt. Jag står i kö för ADHD-utredning men innan jag kommer fram måste jag ha letat fram en släkting som kan tänka sig berätta om hur jag var när jag var barn. Jag har ingen sån släkting som skulle kunna ställa upp på det! Varpå jag kanske inte kan få nån utredning alls...... Suck!
    Men lycka till i alla fall vad du kommer fram till! // Marielle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om attityden mot psykisk ohälsa skulle ändras snabbare om patienter inom psykiatrin skulle bemötas på samma sätt som patienter inom den fysiska vården

      Radera
  2. Alltså... har de verkligen rätt att kräva det? Det kanske vore värt för dig att slänga iväg ett mail till Patientnämnden och fråga, det är utan tvekan kränkande. Fan vad förbannad jag blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är underligt att alla ska testas. Om det finns misstanke om missbruk kan jag förstå men utan misstanke så förstår jag inte alls. Jag har i och för sig mött sjukvårdspersonal som blivit förvånade över att jag aldrig gått på eller missbrukat benzo...Tack för tipset om patientnämnden, ska ta och kolla upp det

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den