Min logik är bevisligen inte allas logik

Under natten till idag jobbade sambon som jag tidigare nämnt med saker vid en av bränderna. Han fick då höra av räddningsledarna att de blev tvingade att åka iväg på ett suicidförsök.
Suicidförsöket hade alltså inget med bränderna att göra. När sambon berättade det för mig var min första tanke att det var bra onödigt av den som som försökte ta livet av sig. Ska man ta livet av sig måste man självklart ta hänsyn till om räddningspersonalen har fullt upp med något viktigt. Nästa tanke var att jag bevisligen inte är helt vettig. Gångerna som jag har försökt ta livet av mig när jag har kunnat förutse att räddningspersonal ska kallas in så har jag valt datum/dag utifrån när man kan tänka sig att det borde vara lugnt. Och ändå står det i min journal att mina suicidförsök varit impulser. Lite osäker på om min logik är vettig eller bara en del av min galenskap

Kommentarer

  1. Jag förstår din logik, jag har märkt att vi ofta tänker på samma sätt eller att jag åtminstone kan förstå precis hur du resonerar och varför, just här så vet jag ju hur jag kände när jag ville avsluta mitt liv men inte gjorde det, det var för att min tonåriga hundvakt skulle vara den som hittade mig och det var för mig oacceptabelt. Din vilja att ta ditt liv är någonting som inte är en impuls, du vill det och har velat det länge och därför är stunden då du väljer att försöka egentligen inte en impuls. En person som drabbas av akut depression och ångest har sannolikt inte samma bakomliggande tanke, förmåga att tänka på andra eller ens en vilja för smärtan är för stor. Jag kan på sätt och vis förstå det också men tycker att du är mest logisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår helt att en del bara agerar utan att reflektera. Det som jag tyckte var underligt var att min första tanke var att personen borde ha tänkt på räddningspersonalen och inte att det var synd om personen.

      Radera
    2. Jaha, du menar så. Det hade nog varit min första tanke också, "vad egoistiskt" liksom.

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den