Känner jag igen mig?

Jag loggade in på mina vårdkontakter och såg att läkarens anteckningar från vårt möte nu var tillgängliga. För mig är det alltid lite dubbelt att läsa vad läkare skriver om en. Ibland tycker jag att det mest verkar som om läkaren inte ens var närvarande i rummet när jag läser deras åsikter om mig.
Så illa var det inte den här gången och hon uppfattade mig rätt bra. Det är inte samma sak som att jag håller med om alla hennes slutsatser men det är slutsatser som jag kan leva med. Så länge det framgår att jag inte är fullständigt korkad så är jag hyfsat nöjd. Sedan tror jag att en del missuppfattningar om mig beror på att jag är för rak och det tolkar en del som att jag har ett väldigt svart-vitt tänkande. Jag ser det inte som att jag har ett svart-vitt tänkande utan mer att jag inte ser syftet med att svamla med mina åsikter. Tolkar jag en människa som ett pucko är det inte samma sak som att jag tror att den inte också har bra sidor. Men jag ser ingen mening med att analysera de bra sidorna om någon vill ha min åsikt om personen. Ställer man en fråga till mig är det ett rakt svar som levereras eller inget svar alls. Sedan ska man även ha i bakhuvudet att jag har tränats i möten med myndighetspersoner/läkare under mer än 20 år. Det går inte att ha haft kontakt med socialtanter, frivårdsinspektörer, lekmannaövervakare, läkare, psykologer och liknande under så pass många år utan att ha lärt sig hur man hanterar dem.

Kommentarer