Nog för en vecka

Jag var iväg för att ta blodprov för några timmar sedan och drabbades av irritationsmoment ett när jag skulle rapportera min närvaro i receptionen. Receptionisten tyckte att jag skulle betala och det gjorde jag fast jag inte borde ha gjort det. Blodprov inför ett läkarbesök ska inte kosta något.
Fast det är så åker jag på att betala lite då och då och jag bryr mig aldrig om att protestera. Landstinget Dalarna har så pass dålig ekonomi så jag resonerar som så att om de lyckas lura till sig 150 kr av en bunt patienter varje år så räcker pengarna kanske till något vettigt.

Det riktiga irritationsmomentet inföll när jag skulle förtidsrösta. I en vallokal så tar man sina valsedlar och kuvert och ställer sig bakom en skärm och lägger ner lapparna i kuvert och sedan överlämnar man det till någon stackare som prickar av en på en lista. Det är inte direkt hjärnkirurgi och är man osäker kan man alltid fråga. Jag hade då oturen att hamna bakom en flock människor som av deras ålder att döma måste ha röstat runt 10 gånger tidigare i sitt liv. Dock hade de missat det här med att ta valsedlar och sedan gå bakom en skärm. Istället för att ta sina valsedlar och flytta på sig så stod de och pratade om hur de skulle rösta och pysslade med att få ner valsedlarna i kuvert. Det gjorde att alla andra i kön snällt fick stå och vänta. När fem minuter hade passerat ledsnade jag och bökade mig fram och tog kuvert, jag hade med mig valsedlar som hade kommit i posten så jag behövde bara kuvert. När jag äntligen kunde lämna lokalen kändes det som om jag hade varit därinne i en kvart. Nu har jag röstat i alla fall så nu behöver jag inte göra något mer.

Kommentarer

  1. Jag har svårt att bestämma mig i år hur jag ska rösta men det känns viktigare än någonsin att göra det. Får bli på valdagen jag piper iväg och fixar detta. Då är betänketiden slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, nu känns det extra viktigt att rösta i det här valet

      Radera
  2. Hos mig så står det alltid representanter från några partier utanför vallokalen och man kan ju ta emot valsedlar av dem om man vill, om man vill vara extra hemlig tar man från alla men orka det liksom? Det finns också bord utställda där alla partiers sedlar finns i väl utmärkta ställ. Kuverten får man däremot av en av funktionärerna, när man kliver in i själva lokalen där skärmarna finns. Därmed slipper man joxet med nötter som inte vet hur man gör även fast de har röstat ett antal gånger i livet och ingenting har ändrats.
    Jag har bestämt mig för hur jag ska rösta, kommunvalet var det sista jag bestämde mig för och jag knallar iväg och röstar på söndag. Det är liksom en tradition för mig men jag har bara 150 m till vallokalen så det är inte direkt betungande att ta mig iväg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som hade ställt ut allt i lokalen hade inte tänkt till alls. Det verkade inte heller som att de hade räknat med att så många skulle förtidsrösta. Det hade tydligen varit fullt upp med folk hela tiden. Här i byn finns det ingen möjlighet att rösta så det var därför jag förtidsröstade. Annars hade jag fått ta mig till en grannby på söndag och det kändes jobbigt

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den