Ett uttryck tar jag med mig

Jag har läst boken Psykiatri-samhälle-patient och ett uttryck som jag fastnade för var mortifikationsprocessen. Den syftar på processen som patienter fick/får genomlida när de tas in för vård. Förr handlade det om att tvättning och klädbyte medan det i dag handlar mer om
ytlig kroppsbesiktning. Nu drabbas inte alla patienter av en ytlig kroppsbesiktning och det är inget som tas upp i boken men jag anser det helt klart tillämpligt. Jag som blivit utsatt för ytlig kroppsbesiktning kan helt klart kalla det för en mortifikationsprocess. Det finns en hel del tänkvärda saker i boken ett exempel är primär och sekundär avvikelse. Hur psykiska sjukdomar hanteras av omgivningen i olika delar av världen. Kulturella faktorer och en hel del annat. Mycket är intressant men så finns det även en del självklarheter, att människor med psykiska sjukdomar mår bättre om de får möjlighet till jobb/daglig verksamhet och får bli en del av en grupp är en av självklarheterna.

Boken hade utan tvekan vunnit på att bli granskad minst en vända till korrekturmässigt för det är väldigt många fel. A blir till ä, ord som klumpas ihop, fel bokstäver lite överallt och annat skumt. Fast det irriterade mig och att en del saker som tas upp är självklarheter så var det ändå en bok värd att läsa

Kommentarer