Ta strid för min hälsa eller inte

Att mitt blodtryck varit för högt under lång tid har jag varit medveten om, något gehör för det har jag inte fått på vårdcentralen. På senaste årskontrollen bemödade sig läkaren inte ens om att kolla mitt blodtryck. När jag var på öppenpsyk förra veckan kollades blodtrycket och ja det var i vanlig ordning högt.
Inget som förvånade mig det minsta men tydligen reagerade läkaren på psyk på att det var så pass högt. Hon skickade nämligen en remiss till vc och upplyste dem om att mitt blodtryck inte är bra och så skickade hon ett brev till mig med uppmaningen att jag borde kontakta läkare på vc. Jag borde väl antagligen göra det men problemet är att läkaren på vc som ska ha ansvar för mig och alla som bor här i byn är fullständigt värdelös. Att prata med honom är i stort sett lika givande som att prata med ett träd. Nu är det inte bara jag som är av den åsikten utan den delas av alla som jag har pratat med här i byn. En del som bor här vägrar träffa honom om de behöver besöka läkare och det borde jag nog också göra. Jag funderar bara på om jag orkar ta itu med det eller inte. Jag vet att jag borde göra det eftersom jag ligger i riskzonen för stroke och annat skit när mitt blodtryck är så pass högt. Någon energi för att orka strida igen för vettig läkarvård har jag dock inte.

Kommentarer