Hundägare är konstiga

Jag är självfallet inget undantag men jag överlåter åt andra att bedöma hur konstig jag är. Här i byn råder det ingen brist på hundar och de har ägare och en del är riktigt konstiga. En hund tycker jag synd om för att den har ägaren som den har.
Den ägaren ville verkligen ha en hund och när han gick i pension började han läsa på om hundar. På så sätt gjorde han rätt men istället för att välja en ras som skulle passa in i hans liv köpte han en riktig blandras. Hunden är en blandning av jakthundsraser och så är det lite vallhund i den och något som mest kan beskrivas som en sällskapsras. När man som hundägare enbart är ute efter promenadsällskap så är en sådan blandning inte helt rätt. Varje promenad ägnar ägaren åt att tjata på hunden och jag lider med hunden. Att bli tjatad på under varje promenad kan inte vara kul för varken hund eller ägare.

Sedan har vi då en annan hundägare som har en hund som passar honom men han låter tyvärr en unge gå ut med hunden. Ungen bor inte i byn utan den är barnbarn till en som bor här. I somras såg jag hur ungen hanterade hunden och jag blev tvärförbannad på ungen. Ungen var på så lågt avstånd att det inte gick att ingripa utan istället blev det ett telefonsamtal till släktingen till ungen och till hundägaren. I dag såg jag då ungen vara ute med hunden igen, nu såg jag inte att ungen hanterade hunden på något tokigt sätt i dag men jag förstår ändå inte hur hundägaren kan släppa ut hunden med ungen igen. Jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat.

Och så finns det en hundägare som gjorde mig mållös. En av deras hundar brukar gapa rätt bra när man passerar deras hus. Det är inget jag bryr mig i för hunden är så pass långt inne i trädgården att sannolikheten för att den skulle kunna ta sig ut till vägen som jag passerar på är minimal. En av gångerna som jag passerade var en av ägarna ute och frågade mig om jag tyckte att det var obehagligt att hunden gapade. Mitt svar var att jag inte bryr mig. Då fick jag förklarat för mig att hunden inte alls är aggressiv utan det skäller bara för att berätta för ägarna att det passerar folk. Det är rätt stor skillnad på hur en hund skäller beroende på om den vill berätta något kontra om den vill skrämmas och den hundens skall är inte alls trevligt. Att man som ägare inte kan tolka sin egen hund är i mina ögon besynnerligt. Jag har mött den hunden kopplad på promenader ibland och den har inte något trevligt budskap som den förmedlar till andra hundar.

Kommentarer