Är vettigt folk på väg att bli utrotade?

Eftersom folk är lediga nu så är en hel del av semesterhus ägarna och deras gäster här. En del klassade jag som mindre vettiga fort så jag satsar på att undvika dem i möjligaste mån. Det går oftast rätt bra men ibland går det inte att undvika att träffa på dem.
I dag var jag ute själv med hundarna på lunchen och jag gick på en hyfsat plogad skogsväg. Hundarna gick i koppel och vi traskade på i bra fart. När jag kom till en krök såg jag en flock människor och en av personerna hade en liten hund i flexikoppel. Jag gick så långt åt sidan som det var möjligt och mina hundar gick mer eller mindre i det översnöade diket. Ingen av de fyra människorna hade vett att lämna någon plats och när vi i stort sett var jämsides var deras hund på väg över till mina. Jag knuffade till våra med mitt knä och först då verkade den andra hundägaren inse att det kanske inte är så begåvat att släppa fram en ca 5kg hund till två som väger avsevärt mer. Hade det varit en vettig hundägare så hade han givetvis antingen tagit några kliv fram så han hade kommit framför gruppen han var ute med eller gått bakom dem så hade avståndet till mig och hundarna blivit större. Nu är det såklart upp till mig att se till att våra hundar inte tuggar på andra hundar och det har jag lyckats med hittills men jag kan inte förstå hur man tänker när man är på väg att släppa fram en hund till andra hundar utan att först fråga ägaren om det är okej. En av våra hundar gillar inte andra hundar och vill under inga omständigheter någonsin hälsa på någon hund eller få någon hund på sig och jag har inte lust att betala veterinärräkning för en annan hund bara för att ägaren är korkad nog att släppa fram hunden.

Kommentarer