Varför skaffar en del hund?

Det är något som jag funderar på då och då. Den frågan är väldigt rimlig att ställa när det gäller ett par här i byn. När jag fick höra att de skulle skaffa valp var min första tanke varför? Att frågan varför dök upp i mitt huvud har att göra med att de passat ena personens föräldrars hund och den fick mest vara i deras trädgård.
Det är en sak att skaffa hund om man har ett intresse av att äga en hund och inser att det krävs att man tar sig ut och motionerar och aktiverar den men om man inte har något intresse är det bara underligt att skaffa en. Paret har nu haft hunden i några månader och jag har aldrig sett någon av dem utanför trädgården med hunden. Nu bor de så att vi inte kan se deras hus/trädgård från vårt så rimligtvis har de varit ute med hunden utanför trädgården. Det jag däremot vet är att varje gång vi har passerat deras hus och hunden varit ute så springer den runt och gapar som en idiot. Ibland har ägarna stått i trädgården och rökt och ibland är valpen ute ensam. När vi passerade i dag var ägaren utanför trädgården och valpen var i trädgården och samma sak hände som hänt minst en gång tidigare när vi passerat. Nämligen att valpen tar sig ut från trädgården och ägaren märker inget utan jag blir tvingad att säga till att valpen rymt igen. Varje gång har även ägaren svårt att få tag på hunden så vi tänkte underlätta genom att fortsätt gå så att ägaren skulle ha en bättre chans. Det hjälpte inte utan efter att vi gått en bit på vägen som då är en bilväg där merparten kör som idioter upptäckte jag att valpen var på väg efter oss med ägaren en bit bakom. Sambon fick ta våra hundar och sedan gick jag mot valpen och gjorde mig läskig och det fungerade. Då valde äntligen valpen att vända men den sökte sig inte till ägaren. Nu hade jag inte tålamod att gå tillbaka längre för att se om han fick tag på hunden men jag gjorde vad jag kunde.

Uppriktigt sagt förstår jag inte hur man som hundägare inte bryr sig om att fixa sitt staket runt tomten när det gränsar till en väg och att hunden tagit sig ut flera gånger. Får väl se hur länge deras hund håller sig i livet

Kommentarer