Vem går på utpressnings mail?

I går fick jag ett rätt underhållande mail om att jag skulle ha tittat på porr och att den som skickade mailet hade filmat mig med min dator/mobilkamera. Jag skulle då betala en fånigt hög summa i bitcoin för att personen inte skulle skicka filmen till mina kontakter eller något liknande.
Ett lösenord som jag använt någon gång i tiden var även med i mailet så att jag antagligen skulle bli nojig över att någon lagt in någon skit i min dator/mobil. Det lösenordet har jag nog inte använt på ca 20 år och till vilken sajt jag hade det lösenordet minns jag inte och jag skiter i om något konto jag inte minns blivit hackat. Min första tanke var att svara på mailet och irritera puckot som försöker lura pengar av folk men jag insåg att jag inte känner för att lägga energi på det. Jag blir mest fundersam vad det är för folk som är dumma nog att betala? Logiskt måste väl folk inse att det bara är skräpmail som det bara är att slänga? Eftersom jag överlag är rätt nojig så har jag tejp över kameran på datorn och på främre kameran på min mobil och jag ger inga appar bortsett från kameran tillstånd att använda kameran på mobilen. Det faktum att jag inte heller tittar på porr gör att det inte var så svårt för mig att vara säker på att det inte finns någon film på mig när jag tittar på porr. Men även om man nu glor på porr måste det finnas någon form av logiskt tänkande som säger att mailet är scam.

Kommentarer