Får man säga att det är fånigt?

Det får man antagligen inte men jag har svårt för alla de här dagarna som ska belysa något. I dag är det då suicidpreventiva dagen och jag kan då inte se nyttan med det. Visst det blir väl en påminnelse att folk tar livet av sig och på en del platser tänder folk ljus.
Den praktiska nyttan ser jag däremot inte. Att ha en dag för suicidprevention lär inte göra att färre tar livet av sig. Vill man göra något åt det krävs det mer än en dag om året som självmord uppmärksammas. Svt dalarna väljer av någon anledning att fokusera på hur många person under 19 år som tagit livet av sig de senaste tio åren. 
Jag förstår kanske inte riktigt den uppdelning, det är lätt att tolka det som om det är värre att en på nitton tar livet av sig än en på tjugo. Jag ogillar starkt när man gör en sådan uppdelning, åldern på personen ska inte ha betydelse. Är det verkligen värre om en på 17år tar sitt liv kontra en på 40år som har barn på 17år? En människas liv ska inte bedömas efter ålder, barn eller något annat. Ett liv ska ha samma värde oavsett ålder och bostadsort och det ska finnas dräglig hjälp att få för dem som önskar det och en dag på året gör ingen skillnad

Kommentarer