Uppdrag utförda

Mitt besök på banken blev ganska intressant och jag vet nu att jag aldrig skulle vända mig till Handelsbanken här för hjälp med att placera pengar eller något liknande. Jag har givetvis inga pengar att placera men någon gång får jag kanske alla rätt på lotto.
När jag knatade in på banken konstaterade jag först att det var ett öppet kontorslandskap. Efter det konstaterade jag att de två anställda satt med varsin kund så jag slog mig ner i en soffa och väntade på min tur. Eftersom det var så pass öppet på banken kunde jag lyssna på de andra två kundernas ärenden. Den ena kunden var där för att köpa fonder och det hade hon tydligen gjort även i går. Bankkvinnan som hjälpte henne med det klickade i något fel så istället för tre fonder blev det fyra fonder. Det berättade bankkvinnan när kunden skulle skriva på ett papper om köpet. Hon sa glatt att det stod fyra fonder på pappret men kunden skulle skriva på ändå och så skulle bankkvinnan rätta till det i efterhand på datorn... Jag förstod verkligen inte den logiken. Som kund skulle jag aldrig aldrig skriva på ett felaktigt köpeavtal och hur bankkvinnan kunde tycka att det var rätt att låta en kund skriva på något felaktigt övergår mitt förstånd.

Så har vi då kund två. Han var inne på banken för att byta till Handelsbanken, det i sig borde göra bankpersonalen lite extra trevliga. Så var det inte riktigt, mannen pratade inte perfekt svenska men det var inga problem att förstå honom. Bankpersonalen ville veta var han får sina pengar från, känns som en legitim fråga av en bank. Han svarade att han skulle börja jobba och då få lön. Bankkvinnan undrade då var han fått sina pengar från tidigare. Det svarade han på i ett lägre tonfall och svaret var praktik och försörjningsstöd. Kvinnan sade då högt att han måste kontakta socialen så att de får hans nya konto. Han förklarade igen att han skulle få lön i fortsättningen och då inte behöver försörjningsstöd. Det hindrade inte bankkvinnan från att på nytt i rätt hög ton säga att socialen behöver hans nya kontonummer. Jag tyckte synd om mannen måste jag säga.

Jag förstår inte riktigt varför bankkunder inte kan få sitta lite mer privat och prata om sin ekonomi. Jag har inget intresse av att lyssna på samtal som de jag fick höra i dag.

Det jag skulle göra blev gjort i alla fall så nu är jag inte kund på Handelsbanken längre och jag fick igång bankid från en annan bank.

Kommentarer