Lite över två timmar

 Så lång tid tillbringade jag med psykologen i går och sedan var min utredning klar. Resultatet som han kom fram till hann vi prata om. Nu är inget skrivet i sten än för han måste ta upp mig på en konferens som inte kommer att ta plats innan oktober.

Det som han kommer att rekommendera är att diagnoserna borderline och narcissistisk personlighetsstörning ska tas bort. Extra bra var det att få höra att han inte ens kunde förstå hur jag kunde få de diagnoserna. Enligt honom fanns det inget i min journal från tidpunkten när diagnoserna sattes som pekar på att de var rätt då. Han erkände även att han var skeptisk till att träffa mig första gången efter att ha läst i min journal. Jag visade mig inte alls vara som han trodde att jag skulle vara. För mig känns det här som en seger eftersom jag har ansett från start att diagnoserna är helt fel och jag har inte alls kunnat förstå hur jag fick dem.

Det som däremot förvånade mig är att jag inte passar in på någon annan diagnos. En del diagnoser passade jag nästan in på och har drag av ett par men inte så mycket drag att det går att ställa någon diagnos. Så det verkar som om jag är normal helt plötsligt men fortfarande galen på mitt sätt. 

Ett litet orosmoln är det hur försäkringskassan kommer att bedöma min status nu. Jag får helt enkelt se hur det blir med det med tanke på att jag ändå är samma person som tidigare men utan felaktiga diagnoser så tycker jag inte att det borde innebära någon skillnad. 

Hade min identitet varit knuten till mina diagnoser så skulle jag nog ha varit vilsen nu men det är jag inte. Vem jag är har jag alltid vetat och nu slipper jag förhoppningsvis bli bemött på ett konstigt sätt på grund av diagnoser som var felaktiga

Kommentarer