Ska jag bli tvingad att skaffa ett pass fast jag inte tänker åka utomlands

 Blä så trött jag blir när banken kommer på något nytt smart. Nu är det garanterat inte bara min bank för informationen finns på bank id:s hemsida. Det hela handlar om att det ska tillkomma ytterligare en säkerhetsspärr när man vill aktivera/uppdatera ett mobilt bankid.

Så länge som man har ett fungerande bank id på en annan enhet än enheten som man vill ladda ner/uppdatera bankid på så är det inga problem. Om man inte har det så kommer det inte längre att räcka med att använda bankens säkerhetsdosa för att aktivera ett nytt bankid utan efter nyår så kommer det även att krävas att man skannar av sitt pass eller nationellt id kort. Jag har inget pass eller nationellt id kort utan bara körkort. Nu har jag bankid i två enheter och det gäller att jag ser till att alltid ha det. Att skaffa ett pass har jag noll lust med för jag ser det enbart som ännu en onödig utgift. 

Värre är det dock för en släkting till mig. Personen är inte svensk medborgare, har valt att inte bli det. Personen har bott här länge och pratar givetvis svenska och har inga svårigheter. Om den personens bankid slutar fungera har jag ingen aning om hur man löser det. Nationellt idkort och svenskt pass kan man givetvis inte få om man inte är svensk medborgare. Någon information om att det går att identifiera sig med ett pass utfärdat av ett annat land har jag inte kunnat hitta. Min släkting lär knappast vara den enda i Sverige som valt att inte bli svensk medborgare men ändå jobbar/har jobbat, är bankkund och behöver bankid för en massa saker

Kommentarer