Men för helvete

Jag ville ha ett enkelt ja eller nej till en ny utredning. Lite naivt måhända men ibland borde även öppenpsyk klara av ett rakt svar. Jag loggade in på 1177 för några timmar sedan och såg att öppenpsyk hade gjort en anteckning.
Hur jag ska tolka den vet jag inte. De har upprättat en vårdplan och under psykologiska åtgärder står det så här
"Aktualiseras till Utredningsteamet angående förfrågan om förnyad utredning"
Jag tolkar det som att något utredningsteam nu ska avgöra om jag får en ny utredning eller inte. Om det nu är så förstår jag inte varför de tog upp mitt fall på en konferens. Det verkar onödigt bökigt om man för att få en ny utredning först ska träffa en läkare som bedömer om det är vettigt eller inte. Om läkaren finner det vettigt med en ny utredning ska patienten då tas upp på en konferens. Om de på konferensen finner att en ny utredning är aktuellt ska patientens fall då överföras till utredningsteamet som på nytt ska fatta beslut. Inte så konstigt om det är långa väntetider för utredning och att få blir gjorda.
Drygt som fan känns det och jag förstår om det inte är många som orkar strida för ny utredning. Nu antar jag att det inte riktigt är så här drygt på andra platser i Sverige

Kommentarer

  1. Det är nog likadant överallt. Man ska passera många stationer innan man är framme. Ibland är det långt ifrån smidigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog mest sur för att det på läkaren lät som om jag skulle få ett riktigt besked efter deras konferens. Om hon hade sagt att det bara var första steget så hade det varit en annan sak

      Radera
  2. Undra på att folk får vänta i åratal på hjälp av psykvården när den här löjliga idiotbyråkratin har så många förbannade delar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka att det borde finnas två eller flera vägar som leder till utredning. Har man aldrig haft med psykiatrin att göra eller nyligen blivit diagnostiserad så kan jag tycka att det borde vara en krångligare väg. Och om man blivit diagnostiserad för mer än 3-4 år sedan så borde det vara en annan väg för att få till ny utredning.

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den