Dagens första val

I vanliga fall så brukar morgonpromenaden bli en promenad på vägen söderut. Nu är jag dock inte så pigg på det för tyvärr så har olämpliga hundägare skaffat ytterligare en hund. Tidigare så var det två hundar som stod och gapade och hängde på deras undermåliga staket när man passerade.Nu är det då tre...
Hundar som de har haft tidigare i sin lilla trädgård har hoppat över staketet men de lata människorna har inte gjort någon ordentlig ansträngning att få inhängnanden säkrare. Att spänna något rep en dm över befintligt staket och ställa några plastskivor mot staketet gör ingen större skillnad. Nu är det då tre hundar på en för liten yta och sist jag passerade funderade jag på hur lång tid det kommer ta innan hundarna ger sig på varandra i överslagshandling. Ägarna är givetvis för lata för att vara ute i trädgården med hundarna så i bästa fall hör man hur de ropar på hundarna inifrån huset. Om hundarna skulle få ordentliga promenader och aktivering skulle det garanterat fungera bättre. Jag har sett hunden som nu borde vara runt två år en gång ute på promenad och då var det inte ens med ägarna. Ägarna är så vitt jag vet fullt friska och hon är runt 30 och han runt 40. Varför de har valt att importera en hund på runt 4år när de inte ens bemödat sig om att promenera med sin tidigare hund är ett mysterium. Yngsta hunden som är närmare ett år äger de inte utan agerar bara hundpassare när ägarna jobbar. Nu är då frågan om jag känner för att passera en trädgård där det finns tre hanhundar i åldersspannet ca 1 år -4 år som alla beter sig som rabiessmittade monster när någon passerar på vägen ca 5m från deras trädgård?

Kommentarer

  1. Hej! Är här och kollar in lite. Hundar som inte är pålitliga är läskigt. Och hundägare som inte är vettiga är också läskigt. Kram!

    SvaraRadera
  2. Är det en rashund? I så fall tänker de nog tjäna pengar på att använda den som avelshund. Annars ser de sig väl som frälsare som importerar en gatuhund, när de i själva verket är nötter - i min mening alltså. Vi har många hundar i Sverige som behöver hem, man behöver inte gå över ån efter vatten och dessutom riskera att få en hund som kan ha beteendeproblem för att den inte alls funkar i den sorts samhälle vi har, den kan ha fysiska defekter pga exempelvis undernäring och så har det ju visat sig att diverse sjukdomar vi inte har här ÄN kan ligga vilande i åratal och då inte visa sig i tester som görs i landet de kommer från. Alltså, nötter.

    Jag fattar att du inte vill gå förbi där, det finns ju noll chans att du kan freda dina hundar från de där 3 om de kommer helt lösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är en smällfet blandras. Den kommer från ett land som de tidigare bodde i under en period så de är/var bekanta med personen som hade hunden. Nu var det tydligen synd om hunden så därför flög en av dem ner och hämtade hit hunden. Smittor är jag inte så oroad för med tanke på att de aldrig promenerar men glad över folk som tar hit alla möjliga hundar är jag inte

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den