En månad

 

I dag är det en månad sedan som jag köpte mina första aktier. Eftersom alla är otroligt intresserade av hur det går för mina aktier så tänkte jag berätta. Jag köpte aktier för 2000kr, lite pengar för en del desto mer för mig. Det tar mig flera månader att spara ihop 2000kr men jag kände ändå att jag var villig att riskera den summan. Aktierna jag köpte kostade allt från 0.70kr till 100kr. Jag valde aktier utifrån ett par kriterier. Det viktigaste var priset. Två aktier köpte jag för 100kr styck och merparten av de andra hamnade i spannet 20kr-50kr. Vilka företag som jag ville köpa aktier i valde jag utifrån vilka branscher som jag tror på, några företag som jag kände igen och en del som var helt okända för mig. Jag tittade även på vilka som ägde den största mängden aktier i företagen som jag var intresserade av. Vad det ägare/fonder som jag aldrig hört talas om och företagen också var okända funderade jag några varv extra innan jag köpte. Det slutade med att jag hade köpt aktier i 17 olika företag. 

Förra veckan insåg jag att det var lite för många olika företag att ha aktier i så jag sålde av aktierna i tre företag som inte hade gått så bra och aktierna i ett företag som hade gått bra. Att jag sålde av aktierna som hade gått bra berodde på att det egentligen inte var en bransch som jag ville investera i. Givetvis så har jag aktier för att pengarna ska växa men en del aktier är lite tvivelaktiga ur min moraliska synvinkel. Nu har jag fortfarande kvar aktier i en bransch som etiskt inte är helt okej i min bok men jag har ändå kvar aktierna så något helgon är jag inte. Precis nu så är mitt aktieinnehav värt 2198kr vilket gör att jag just nu skulle ligga plus 198kr om jag skulle sälja mina aktier. Det är en bra ökning på en månad och jag håller tummarna för att mina pengar fortsätter att växa. Rik kommer jag inte att bli men om det slutar med att jag har mer pengar än jag började med så är det utmärkt

Kommentarer

  1. Håller tummarna för att pengarna fortsätter växa! Du har ju en plan och moral dessutom, det är bra. Jag har ett himla sjå att välja pensionsfonder, så många har några små fingrar i sektorer jag verkligen inte stöttar, till exempel fossil energi och vapenhandel eller angränsande områden. Visst finns det gråzoner men när jag inte har det så struligt med antal fonder så tycker jag att jag kan hålla på mina principer helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mest oetiska som jag har aktier i är ett spelbolag. Nu är det kanske inte så oetiskt egentligen men jag tänker på alla med spelmissbruk som får sina liv förstörda

      Radera
  2. Åh vad spännande. Hoppas du blir rik som ett troll hihi

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den